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MASTER Chimie

Responsable de la mention : Rachel Schurhammer

Contenus et types d'enseignement

L’utilisation de méthodes pédagogiques innovantes basées sur des projets tuteurés, des enseignements dits d’ouverture et une part importante de travaux pratiques permettent à l’étudiant d’acquérir une grande autonomie dans ses apprentissages (apprendre en faisant). Le stage en laboratoire de recherche (ou en entreprise) de M2 permettra l'intégration de toutes les compétences développées au cours du cursus. Un accent particulier est mis sur l’enseignement de la langue disciplinaire, indispensable à tout scientifique, les cours de M2 étant intégralement dispensés en anglais.

English version:
Main educational tools:
The use of innovative pedagogical methods based on tutored projects, so-called open-ended lessons and a large amount of practical work allow the student to acquire a great deal of autonomy in his learning (learning by doing). The internship in a research laboratory (or in a company) in M2 will allow the integration of all the skills developed during the curriculum. Particular emphasis is placed on the teaching of the disciplinary language, which is essential for any scientist, as M2 courses are taught entirely in English.

Connaissances scientifiques à acquérir

Les connaissances et compétences acquises à l’issue du master Chimie permettront d’entamer une activité de recherche en préparant un doctorat ou de s’intégrer comme cadre dans le monde de l’entreprise. Elles se situent, grâce à une forte implication des laboratoires de recherche au plus près de l’état de l’art. La mise en place en M1 de deux troncs communs permet de garantir une acquisition des bases de connaissances et de compétences dans tous les domaines fondamentaux de la chimie moléculaire, supramoléculaire, physique, analytique et théorique. La diversification des modalités de formation est assurée via le projet tuteuré en laboratoire de recherche de M1 (3 mois) et le stage de M2 en laboratoire ou en entreprise (5 mois).Les différents parcours du master de Chimie permettent de fournir une formation scientifique de premier plan en chimie et de proposer des spécialisations dans tous les domaines pour lesquels l’expertise recherche de Strasbourg est reconnue au niveau international.

English version:
Objectives of the Chemistry Master as a whole:

The knowledge and skills gained at the end of the Chemistry Master's program will allow students to start a research activity by preparing a PhD or to integrate as an executive in the corporate world. Thanks to the strong involvement of major research laboratories, those skills are as close as possible to the state of the art. The implementation of two M1 core curriculums guarantees the acquisition of knowledge and skills in all the fundamental fields of molecular, supramolecular, physical, analytical and theoretical chemistry. Diversification of training methods is ensured via the M1 experimental project in a research laboratory (3 months) and the M2 internship in a laboratory or in a company (5 months). The different courses of the Chemistry Master provide a first-rate scientific training in chemistry and offer specializations in all the fields for which Strasbourg's research expertise is recognized internationally.

 

Compétences à acquérir

Les compétences à développer et à acquérir au cours du Master Chimie sont les suivantes :
  • Maîtriser les connaissances de son domaine de spécialité
  • Acquérir les compétences expérimentales nécessaires à l’activité du laboratoire
  • Analyser, comprendre et mettre en oeuvre une méthodologie de recherche
  • Communiquer clairement et précisément, à l’écrit comme à l’oral en maîtrisant les outils actuels de la communication.
  • Maîtriser l’anglais dans un contexte professionnel
  • Maîtriser à un niveau « débutant » les compétences d’un cadre dans ce domaine d’activité
  • Relier des connaissances issues de domaines différents
  • Formuler un raisonnement rigoureux
  • Travailler en autonomie en établissant des priorités, en gérant son temps et s’autoévaluant
  • Rechercher et produire une note de synthèse à partir de documents bibliographiques
  • Évaluer la qualité (fiabilité et validité) de l’information et de ses sources.
Au cours de la deuxième année, le niveau de maîtrise de ces compétences permet une prise d’autonomie amenant l’étudiant à conduire son projet pour lequel il est capable :
  • de faire l’état des lieux, de manière synthétique, d’un domaine de recherche ou d’activité
  • de poser et analyser une problématique scientifique
  • d’identifier et mettre en oeuvre les différentes étapes de sa résolution
  • de s’intégrer et contribuer à un collectif de travail
  • d’identifier les rôles, les missions et l’organisation d’un collectif de travail
  • de faire la synthèse de résultats acquis et de perspectives ouvertes
  • de présenter et justifier ses résultats et son activité
  • de dialoguer avec des partenaires ou spécialistes d’autres domaines
English version:
The skills to be developed and acquired
during the Chemistry Master are as follows:
  • Master the knowledge of one's field of specialization
  • Acquire the experimental skills necessary for a laboratory's activity
  • Analyze, understand and implement a research methodology
  • Communicate clearly and precisely, both in writing and orally, by mastering current communication tools.
  • Master English in a professional context.
  • Master at a "beginner" level the skills of an executive in its field of activity.
  • Linking knowledge from different fields
  • Formulate rigorous reasoning
  • Work independently by setting priorities, managing time and self-assessment
  • Research and produce a summary note from bibliographical documents
  • Assess the quality (reliability and validity) of the information and its sources.
During the second year, the level of mastery of these skills allows the student to become more autonomous and to carry out the project for which he is capable of:
  • making an inventory, in a synthetic way, of a field of research or activity
  • defining and analyzing a scientific problem
  • identifying and implementing the different stages of its resolution
  • being part of and contributing to a collective work
  • identifing the roles, missions and organization of a working team
  • synthesizing data results and opening perspectives
  • presenting and justifying its results and activity
  • interacting with partners or specialists from other fields



 

Ouverture internationale

De nombreuses possibilités de mobilité sont proposées en Europe et hors Europe, comme par exemple : Allemagne (Aix-la Chapelle, Berlin, Freiburg, Heidelberg, Karlsruhe, Nuremberg), Espagne (Barcelone, Saint Jacques de Compostelle, Valence), Pays-bas (Gröningen, Leiden), Italie (Bologne, Camerino, Florence, Milan), Grèce (Rethymnon/Heraklion), Portugal (Coimbra, Lisbonne), Royaume-Uni (Cambridge, Manchester, Newcastle, York), Russie (Kazan, Moscou), Canada (Laval, Sherbrooke, Montréal, Québec à Montréal), États-Unis, Australie, Japon.

English version:
International mobility
Numerous possibilities of mobility are offered in Europe and outside Europe, such as : Germany (Aachen, Berlin, Freiburg, Heidelberg, Karlsruhe, Nuremberg), Spain (Barcelona, Santiago de Compostela, Valencia), the Netherlands (Gröningen, Leiden), Italy (Bologna, Camerino, Florence, Milan), Greece (Rethymnon/Heraklion), Portugal (Coimbra, Lisbon), United Kingdom (Cambridge, Manchester, Newcastle, York), Russia (Kazan, Moscow), Canada (Laval, Sherbrooke, Montreal, Quebec in Montreal), United States, Australia, Japan.
  • Langue du parcours :Anglais
  • ECTS :120
  • Volume horaire TPTDCICM
  • Formation initiale
    Formation continue
  • Apprentissage
    Contrat de professionnalisation
  • Stage : durée (en semaines):6

Objectifs du programme

Upon graduation, students will be ready and prepared for working in industry or doctoral studies

Compétences à acquérir

•Acquire advanced knowledge in the field of specialization •Acquire the experimental skills necessary for laboratory activities •Analyze, understand and implement research methodology, formulate rigorous reasoning, critical use of bibliographic resources and tools •Communicate clearly and precisely, both in writing and orally, use of English in a professional context •Linking knowledges from different fields •Work independently by setting priorities, managing time and self-evaluating oneself

Informations diverses

Only M1 is mentioned (M2 not yet open).

Contact(s)

Frederic Melin

Christophe Serra

Latifa Nasibova

Équipe pédagogique

Maurice Millet (Enseignant)

Alain Chaumont (Teacher)

Philippe Bertani (Teacher)

Rene Muller (Teacher)

Michel Bouquey (Teacher)

Benoit Gauzère (Teacher)

Abdenacer Makhlouf (Teacher)

Quentin Raffy (Enseignant Responsable parcours M2)

Pierre-Antoine Bonnefont (Teacher)

Matthias Pauly (Enseignant)

Laurence Sabatier (Enseignant)

Modalités d'inscription

Selection will include a competitive exam and thourough analysis of candidates' record.
See UFAZ admission procedure at: https://www.ufaz.az/en/admissions/graduate-admissions/admission-for-masters-degrees/

Pré-requis obligatoires

•Fundamental Chemistry: architecture and transformation of matter, chemical equilibria, kinetics, spectroscopy, electrochemistry, chemistry of materials, analytical chemistry •Chemical Engineering: chemical reactors, transport phenomena (heat, mass and momentum), thermodynamics, chemical process, dynamics, major unit operations •Experimental chemistry
•Computer science: notions of algorithms and programming

Pré-requis recommandés

•Fundamental Chemistry: architecture and transformation of matter, chemical equilibria, kinetics, spectroscopy, electrochemistry, chemistry of materials, analytical chemistry •Chemical Engineering: chemical reactors, transport phenomena (heat, mass and momentum), thermodynamics, chemical process, dynamics, major unit operations •Experimental chemistry •Computer science: notions of algorithms and programming

Débouchés

Les débouchés attendus et observés dépendent fortement des spécialités du master. Tous les parcours (mis à part le parcours en alternance) préparent les étudiants à l’intégration dans de bonnes conditions au sein d’une école doctorale en France ou à l’étranger. L’objectif clairement affiché des parcours Chimie Moléculaire et Supramoléculaire (CMS), Chimie Physique et Matériaux (CPM), Chimie Moléculaire et Macromoléculaire (CMM, parcours UHA) et Chimie, Biologie et Médicament (CBM) ainsi que des parcours spécifiques EUR de la Chimie des Systèmes complexes (EUR CSC) et Biophysicochimie (BPC) est d’offrir une formation de haut niveau dans les domaines choisis afin que les étudiants puissent poursuivre en doctorat. Ayant vocation à permettre une sortie professionnalisante, le parcours Sciences Analytiques pour les bio-industries (SA-BI) en alternance et apprentissage prépare les étudiants à s’insérer dans les entreprises en tant que cadres en chimie analytique à la fin de leur master. De même, les parcours Sciences Analytiques (SA), Chimie Verte (CV) et Chémoinformatique (CI) préparent les étudiants à s’insérer dans la vie active en fin de M2. Ces formations, par leurs contenus, offrent également une formation de choix pour préparer un doctorat soit dans les laboratoires académiques soit en contact avec le milieu industriel. La formation a pour objectif de favoriser l’émergence de thèmes de recherche originaux, sur le plan de la recherche académique comme sur celui de la recherche industrielle. De fait, l’intégration professionnelle dans la recherche publique (enseignement supérieur, organismes publics) ou dans le secteur privé (recherche, recherche et développement dans les industries chimiques, biotechnologiques, pharmaceutiques et agrochimiques, start-up de biotechnologie comprise) sera encouragée et recherchée.

English version:
Career opportunities

The expected and observed professional op portunities depend strongly on the field of expertise of the master degree. All the courses (except for the work-study program) prepare students for integration in good conditions within a doctoral school in France or abroad. The clearly stated objective of the Molecular and Supramolecular Chemistry (CMS) program, Physical Chemistry and Materials (CPM) program, Molecular and Macromolecular Chemistry (CMM, at Mulhouse University) program and Chemistry, Biology and Medicinal Products (CBM) program, as well as the specific EUR courses in Complex Systems Chemistry (EUR CSC) and Biophysicochemistry (BPC) program, is to offer a high-level training in the dedicated fields so that students can continue their doctoral studies. The Analytical Sciences for Bio-Industries (SA-BI) program, which is designed to provide a professional outlet, prepares students to join companies as analytical chemistry executives at the end of their Master degree. Similarly, the Analytical Sciences (SA), Green Chemistry (CV) and Chemoinformatics (CI) programs prepare students to enter the workforce at the end of M2. The content of these courses also offers the opportunity for preparing a PhD either in academic laboratories or in contact with the industrial environment. The objective of the training course is to encourage the emergence of original research themes, in terms of both academic and industrial research. In fact, job entry in public research (higher education, public organizations) or in the private sector (research, research and development in the chemical, biotechnological, pharmaceutical and agrochemical industries, including biotechnology start-ups) will be encouraged and sought after.

Programme des enseignements

Master of Physical Chemistry en Chemical Engineering UFAZ

Contact

Faculté de Chimie

1 RUE BLAISE PASCAL
67008 STRASBOURG
0368851672

Formulaire de contact